12 tips voor geslaagd bezoek aan POF-beurs

POFbeeldmerkPubers2017-ws-1021x580 (002).jpgOp 24 en 25 april 2018 vindt in De Loods in Nijkerk voor het eerst de beurs Platform Onderwijs & Facilitair (POF) plaats. Het nieuwe vakevenement is gericht op de facilitaire kant van het onderwijs. Omdat bezoekers worden verwacht uit het Primair en Voortgezet Onderwijs werd Ruimte-OK gevraagd mee te denken in de inhoudelijke programmering.  

Op deze nieuwe vakbeurs staat kennisoverdracht centraal. De bezoeker kan kiezen uit tientallen kennissessies waarin experts en marktleiders hun visie geven op onderwerpen die verder kijken dan alleen de kwaliteit en verduurzaming van de huisvesting. Ook onderwerpen als Catering, Inrichting, Schoonmaak, Schoolomgeving, ICT & Multimedia, Documentbeheer, Veiligheid en beveiliging maken onderdeel uit van het programma en zijn vertegenwoordigd op de beursvloer. Meld u hier gratis aan voor de POF beurs.

Vanuit onze kennis-functie kunnen wij de volgende 12 kennis-sessies van harte aanbevelen:

Dinsdag 24 april (focus op visie en innovatie)

Tip 1: Scholen van Morgen kan vandaag (door Peter van Loon van Scholen van Morgen)
Focus op onderwijsgebouwen van de toekomst. Hoe zorgen wij er voor dat schoolgebouwen worden afgestemd op de gewijzigde leerbehoefte van leerlingen?

Tip 2: Technova College (ROC), een innovatie in techniekonderwijs en bouwtechniek (door Ad Kuivenhoven (Christelijke Onderwijsgroep, COG) en Harry Vedder (M3V Advies)
Een inkijk in een proces waarbij niet is gestuurd op realisatie tegen de laagst mogelijke prijs, maar om het verkrijgen van een voor studenten en partners maximaal waardevol gebouw.

Tip 3: De hybride onderwijsomgeving (door Merel de Boer van ICS Adviseurs)
Sessie waarin de onderwijsomgeving onder de loep wordt genomen. Welke omgeving sluit het beste aan bij de visie en cultuur van de (onderwijs)organisatie? Aan de hand van 25 leerplekken en ruimten kan worden gezocht naar een passende mix van plekken en ruimten in de hybride onderwijsomgeving.

Tip 4: Slim inkopen en aanbesteden binnen het onderwijs (door Jos Plattel van Pro Mereor)
Een kennissessie die samenhangt met inkoop en aanbesteden. Hoe kunnen ook onderwijsorganisaties profiteren van inkoopkracht? Wat zijn risico’s en kansen bij inkopen en aanbesteden? Het professionaliseren van de inkoopfunctie hoe begin je?

Tip 5: Vergunningen en procedures bij de uitbreiding van uw schoolgebouw (door Mees van der Hulst van Mees Ruimte & Milieu)
In de sessie worden de juridische aspecten belicht van een uitbreiding van een schoolgebouw. Welke vergunningen, onderzoeken en procedures van toepassing en hoe ga je daar strategisch mee om?

Tip 6: Slimmer bouwen voor het onderwijs; hoe met slimme gebouwtechniek te besparen op exploitatiekosten? (door Ferdie van de Winkel (OPTI-school) en Marco van Zandwijk (Ruimte-OK)
In deze sessie wordt ingegaan op een aantal ontwikkelingen die schoolbesturen kunnen helpen bij formuleren van hun gebouwprestaties. (Met inbreng expertise van ABB-Fagerhult-Velux en Optischool)

Tip 7: Onderwijshuisvesting: hoe kies je voor de toekomst? (door Jan Kees Meindersma (De Groeiling)
In deze sessie aandacht voor de afwegingen die een schoolbestuur maakt rondom investeringen in de huisvesting. Welke investeringen zijn verantwoord als de toekomst van het onderwijs ongewis is? Hoe zorg je dat beheer en onderhoud betaalbaar is en blijft?

Tip 8: Meer euro’s voor onderwijs door grip op contracten (door Kirsten de Jong (Alpha Adviesbureau) en Simon Leijendekker (Pactum Online contractbeheer)
In deze kennissessie aandacht voor andere vormen van contracteren. Hoe kunnen contractmanagement en contractmonitoring helpen bij een meer prestatiegerichte invulling van van facilitaire vraagstukken?  

Woensdag 25 april (focus op verduurzaming)

Tip 9: Stadswarmte en onderwijs in de Energietransitie (door Harrie van der Wielen van NUON)
Kennissessie die ingaat op thema ‘Energiebeheer en duurzaamheid’. Hoe kunnen we de overstap maken van fossiele brandstoffen naar volledig duurzame energiebronnen? Welke rol speelt het onderwijs daarin? Wat zijn de ervaringen van scholen die zich aangesloten hebben bij een stadswarmtenet?

Tip 10: Bestaande schoolgebouwen: Gezond en gasloos? (door Arnoud Master van Merosch)
Aan de hand van enkele voorbeelden aandacht voor het proces om bestaande schoolgebouwen te verduurzamen en te verfrissen. Op welke manieren kunnen we dit verbeteren? Hoe zorgen we ervoor dat onze kinderen in een gezonde leeromgeving verblijven? En houden we dan voldoende budget over voor onderwijskundige zaken?

Tip 11: Leren van opgedane ervaringen Green Deal Scholen  (door Marco van Zandwijk van Ruimte-Ok)
Kennissessie waarin de praktijkervaringen van schoolbesturen en gemeenten op gebied van duurzame en gezonde scholen worden gedeeld die zijn opgemaakt tijdens de looptijd van de Green Deal Scholen. Wat heeft dit aan investeringen gevraagd en wat is het resultaat voor het onderwijs en het milieu?

Tip 12: Het belang van schone en gezonde basisscholen (door Ad van Poppel van Platform onderwijs van OSB)
Met informatie over de rol die professionele schoonmaak kan spelen om uw school gezond te maken en te houden.
 

Download hier de 12 tips

11/04/2018 / Ruimte-OK
Gerelateerd