Onderzoek naar invloed frisse lucht op schoolprestatie

Algemeen Dagblad | Rotterdam | Zuid-Holland

De Maastricht University onderzoekt op 23 Limburgse basisscholen hoe de citoscores veranderen als het lokaal frissere lucht krijgt. Sensoren in bijna 300 klaslokalen moeten laten zien welke invloed het binnenklimaat van een school heeft op de leerresultaten. Lees het volledige artikel in het AD...

meisje klas.jpgAl lange tijd bestaat het vermoeden dat de schoolresultaten van kinderen beter worden in een fris lokaal. De Maastricht University en schoolbestuur Movare starten nu wetenschappelijk onderzoek.

In 90 lokalen hangen al sensoren. Na de kerstvakantie volgen er nog eens 200. Ze meten onder meer de hoeveelheid CO2, wat er gebeurt als de ramen opengaan en wat een modern ventilatiesysteem doet. Die cijfers leggen de onderzoekers naast de citoscores van zo'n 8.000 leerlingen in die bewuste lokalen. De onderzoekers volgen de komende vier jaar hun resultaten, zodat ze kunnen zien in hoeverre die beter worden in een frisse klas.

Sectororganisatie PO Raad houdt de onderzoeksresultaten nauwlettend in de gaten. En juicht het onderzoek zeer toe, omdat het hen helpt de discussie te voeren over modernisering van schoolgebouwen en goed onderwijs. Kenniscentrum Ruimte-OK noemt het onderzoek uniek. "Internationale onderzoeken kunnen niet altijd zomaar worden vertaald naar de Nederlandse situatie, omdat er sprake is van verschillen in klimaat, bouw en sociaal-economische omstandigheden'', verklaart adviseur Marco van Zandwijk (Ruimte-OK). Hij denkt dat de informatie waardevol is voor het onderhoud van schoolgebouwen. 

Nu wordt nog te veel geredeneerd vanuit kosten, terwijl het zinvoller is te redeneren vanuit leeropbrengsten.''

 

02/01/2018 / Extern nieuws
Gerelateerd