Schoolplein als accu voor de nieuwsgierigheid

Column Marco van Zandwijk: Buitenspelen editie Maart   

Het is een ritueel dat voor menig ouder herkenbaar is. Bij het zien van de eerste zonnestralen trekt menig schoolklas weer naar buiten, het buitenspelen en daarmee de nieuwsgierigheid van veel kinderen krijgt weer vrij spel.

Deze nieuwsgierigheid genereer je niet door kinderen de hele dag op een stoel te laten zitten. In mijn jarenlange ‘zoektocht’ naar de ideale leeromgeving, is mij opgevallen de wijze waarop kinderen daar zelf over nadenken. Vragend waar zij het liefst verblijven is het antwoord al sinds jaar en dag steevast een kort en krachtig “buiten”. Zelfs op de Kinderklimaattop van vorig najaar waren de ‘buitenruimte’ in combinatie met ‘bewegen’ favoriete thema’s in de aangedragen oplossingen voor het energievraagstuk waarvoor zij gevraagd waren mee te denken. Niet besparen maar opwekken, niet stilzitten maar activeren was hun duidelijke boodschap.

"Hoeveel onderzoeken hebben wij volwassenen nog nodig, voor iets dat kinderen ons zelf laten zien? Gun kinderen die accu die zij nodig hebben voor hun leerproces!"

Gevraagd deze column te schrijven, dacht ik wat doen wij volwassenen met deze meegegeven boodschap? Het lijkt er op dat kinderen voor hun leerproces het fysieke gebouw het liefst mijden. Maar wat zou er gebeuren als wij de buitenruimte zouden zien als accu om hun nieuwsgierigheid op te wekken? Volgens brein-wetenschapper Erik Scherder is nieuwsgierigheid immers de brandstof om kennis op te kunnen nemen. Stilzitten veroorzaakt het tegendeel zo is te lezen in zijn laatste boek ‘Laat je hersenen niet zitten’. Laat het nu net dat stilzitten zijn dat ons sterk traditionele onderwijsmodel zo domineert. Er zijn maar weinig scholen die de buitenruimte op dit moment bewust inzetten als onderdeel van de onderwijstijd. Een gemiste kans als je het mij vraagt.

Maar misschien bevinden wij ons op een kantelpunt. Krachten zijn aan het verschuiven en de lente komt er aan. Ik denk dan aan het nieuw verschenen boek 'Werk maken van Spelen' van Froukje Hajer, het nieuwe ‘Speelforum’ -een initiatief van Platform Ruimte voor de Jeugd i.s.m. de International Play Association- maar ook recent onderzoek van de Universiteit Maastricht dat plaats vindt in het kader van het programma Active Living van de GGD Zuid Limburg. Allen onderstrepen (opnieuw) het belang van buiten spelen.

Bekijk hier de maart editie van bam Buitenspelen. Meer informatie over Platform Buitenspelen vindt u op www.platformbuitenspelen.nl.

05/04/2016 / Blog
Gerelateerd