Ruimteakoestiek

Een prettige akoestiek wordt bepaald door de spraakverstaanbaarheid en de nagalmtijd. Wat kiest u: akoestisch comfort of het wettelijk minimum?

Luisteractiviteiten maken een groot deel uit van de onderwijs- of kinderopvangtijd. De meeste kennis wordt overgedragen door middel van spraak; slechte spraakverstaanbaarheid gaat ten koste van leerprestaties. Een groot gedeelte van onderwijs- en kinderopvangpersoneel klaagt over het lawaai van kinderen als gevolg van slechte akoestiek. Dit kan leiden tot gehoorschade en stemproblemen.  

Aan de slag
  • Pas akoestiek aan aan de activiteit
  • Specificeer prestatie-eisen voor nagalmtijden per ruimtesoort
  • Besteed speciale aandacht aan akoestiek van grote (open) ruimten
  • Kwalificeer spraakverstaanbaarheid met behulp van STI-methode
  • Houd rekening met kinderen met auditieve beperking
  • Spreekvolume dient 10-15 dB sterker te zijn dan achtergrondgeluid
Wist u dat
  • Akoestiek is mede afhankelijk van onderwijsvorm
  • Slechte verstaanbaarheid is resultaat van teveel galm en achtergrondgeluid
  • Taalbeheersing speelt een rol bij spraakverstaanbaarheid
  • Akoestiek is complexer naarmate ruimte groter wordt of afwijkende vorm heeft
  • Nagalmtijd tussen 0,4 en 0,6 sec. is voor onderwijssituatie meest ideaal
  • Normaal spreekvolume ligt rond 50 tot 60 dB(A) (gemeten op meter afstand)
Kennisitems
Kwaliteitscriteria Geluid - PO
Kwaliteitscriteria Geluid - VO
PvE Frisse Scholen
Leidraad verduurzamen schoolgebouwen voor basisonderwijs
Verduurzamings-maatregelen bestaande scholen
Geluidsoverlast gymnastiekzaal
Overzicht onderhoudsactiviteiten
Optimale akoestiek in klaslokalen
Tips
  • Door de toepassing van een akoestische vloer worden hinderlijke randgeluiden tot een minimum beperkt Tip van Tarkett
  • Meet en controleer nagalmtijden voor oplevering Tip van Ruimte-OK
  • Betrek wanden, vloeren en plafonds bij absorberen van geluid Tip van Ruimte-OK