Bergruimte, garderobe en toiletten

Naast leer-, speel- en werkruimten zijn goed ingerichte bergruimten, garderobe en toiletten belangrijk voor een prettig gebruik van het gebouw. Wenst u deze faciliteiten centraal of decentraal in het gebouw op te nemen?

In onderwijs- en kinderopvanggebouwen is vrijwel altijd een tekort aan (berg)ruimte; kinderen nemen steeds meer spullen mee. Indien het gebouw multifunctioneel wordt gebruikt, vraagt dit om meer opbergruimte. Let op: Denk bij het ontwerp ook aan voldoende garderobevoorzieningen, dit wordt vaak vergeten.

Aan de slag
  • Denk na over gewenste positionering toiletten en opbergruimten
  • Denk na over gewenste ruimte voor jassen, tassen en rugzakken
  • Denk na over gewenst toezicht op toiletten (sociale controle)
  • Denk na over plaatsen waar warm en koud tapwater gewenst is
  • Onderscheid opslag voor dagelijks gebruik en langere termijn
  • Oude vuistregels: 1 toilet op 20 kinderen, 2m2 bergruimte per groep kinderen, één werkkast per 250 kinderen; één per verdieping
Wist u dat
  • Aanwezige bergruimte beïnvloedt mogelijkheden voor verhuur
  • Er wordt vaak te laat nagedacht over garderobes (positie en inrichting)
  • Garderobevoorziening voor 30 kinderen heeft al snel een lengte van 4,5 meter
  • Goede garderobevoorzieningen zijn niet voorzien in normbudgetten
  • Handdouche in mindervalidentoilet is handig
  • Toiletten en technische ruimten kosten ruimte (ca. 15% van BVO)
Kennisitems
Kwaliteitscriteria Primaire Proces - PO
Kwaliteitscriteria Secundaire voorzieningen - PO
Kwaliteitscriteria Secundaire voorzieningen - VO
Tips
  • Laat kastruimte integraal onderdeel uitmaken van ontwerp Tip van Ruimte-OK
  • Integreer berg- en kastruimten in scheidende wanden Tip van Ruimte-OK
  • Benut ruimte onder trap als bergruimte Tip van Ruimte-OK
  • Afgesloten kasten en bergruimten zorgen voor rust Tip van Ruimte-OK