Daglicht

Voldoende daglicht en uitzicht naar buiten zijn belangrijk om goed te kunnen leren en spelen. Hoe gaat het ontwerp om met daglicht?

Natuurlijk daglicht bevordert goed gedrag en leerprestaties; kinderen zijn beter geconcentreerd bij een hoger daglichtniveau terwijl een tekort aan daglicht slaperig en depressief maakt. In veel onderwijs- en kinderopvang gebouwen is de daglichtfactor ondermaats.

Aan de slag
  • Benoem prestatie/eisen daglicht volgens ‘frisse scholen’
  • Profiteer maximaal van aanwezige daglicht; voorzie verblijfsruimten met hoog natuurlijk daglichtniveau
  • Zorg voor goed functionerende zon- en lichtwering (waar nodig)
  • Voorkom hinderlijke reflecties en verblinding
  • Denk na over kleurgebruik interieur
  • Lichtwering bij digiborden is ook op noordgevels onmisbaar
Wist u dat
  • Goed gebruik van daglicht reduceert de behoefte aan kunstlicht
  • Mensen verblijven liever in ruimten die van twee kanten licht krijgen
  • Licht van boven is drie maal effectiever dan licht van opzij
  • Hoger geplaatste ramen hebben hogere lichtopbrengst
  • Op een heldere zomerdag is het licht buiten 100.000 lux, op een bewolkte winterdag is het licht buiten 1000-5000 lux
  • Te groot lichtcontrast is vermoeiend voor het oog
Kennisitems
Kwaliteitscriteria Licht - PO
Kwaliteitscriteria Licht - VO
PvE Frisse Scholen
Leidraad verduurzamen schoolgebouwen voor basisonderwijs
Veiligheidsbeglazing
Verduurzamings-maatregelen bestaande scholen
Passiefhuisconcept voor scholen
Overzicht onderhoudsactiviteiten
Beter licht met minder energie