Schaal en inrichting

De schaal en inrichting van het gebouw zijn (mede) bepalend voor de beleving en gevoel van sociale veiligheid.

Een onderwijs- of kinderopvanglocatie is voor veel gebruikers een tweede huis. Ieder kind heeft behoefte aan afzondering en bescherming, Mensen trekken van nature naar plekken die beschutting geven. Een gevoel van veiligheid (beschutting) is essentieel om goed te kunnen leren.

Aan de slag
  • Denk na over hoe je het gebouw in herkenbare sferen kunt opdelen
  • Denk na over op welk niveau je ruimten wilt kunnen clusteren
  • Stem maatvoering af op kindhoogte (ramen, borstwering, keuken, leuning)
  • Bepaal gewenste hoogten kledinghaken (niet hoger dan 1200 mm)
  • Stem maat leerpleinen af op activiteiten die er plaatsvinden
  • De inrichting van een ruimte is bepalend voor eventueel medegebruik door anderen
Wist u dat
  • Gevoel van veiligheid is basisvoorwaarde om te kunnen leren
  • Gebruikers ervaren grote open ruimten niet altijd als aangenaam
  • De belevingswereld van kinderen speelt zich voor een groot deel af op de grond
  • Jonge kinderen zijn gek op kleine, grotachtige ruimten en hoekjes
  • Een goede leeromgeving biedt voldoende afscherming en privacy
  • Aantal overgangen in een gebouw en de inrichting is bepalend voor ervaring van sfeer en huiselijkheid
Kennisitems
Kwaliteitscriteria Interieur - PO
Kwaliteitscriteria Interieur - VO
Oppervlaktebegrippen
Uitgangspunten omvang schoolterrein
Inventaris lokaal bewegingsonderwijs
Tips
  • Geef ruimten herkenbare namen mee (bv. leerplein, voorleestrap, kookatelier) Tip van Ruimte-OK
  • Maak een scholenbouwwaaier met kinderen Tip van Ruimte-OK