Ontdek de sessies

Laat je inspireren door vernieuwende methoden en inzichten! Of word je liever meegenomen door experts uit de praktijk over hoe zij bepaalde vraagstukken aanpakken? Meld je aan voor de sessies van jouw keuze!

Elke ronde heeft meerdere kleinschalige kennis-, werk- en inspiratiesessies. Je ziet hieronder een overzicht van alle sessies. Klik op de titel van de sessie voor een toelichting. 

Direct aanmelden


Tekst

Sessieronde 1


Linker kolom

1. Samenwerking onderwijs en kinderopvang in Amsterdam: kansen en uitdagingen
Jeroen Spanbroek, Stichting Westelijke Tuinsteden (STWT) en spreker vanuit kinderopvangorganisatie
In Amsterdam werken diverse onderwijs- en kinderopvangorganisaties aan een nauwere samenwerking. In deze deelsessie delen twee van deze organisaties hun visie en ambities. Ontdek:
•    De kansen die deze samenwerking biedt.
•    De drempels die zij onderweg ervaren.
•    Praktische tips om zelf aan de slag te gaan.

Laat je inspireren door hun ervaringen en krijg concrete handvatten om samenwerking in jouw regio te versterken!

Middelste kolom

2. Groei van de huisvestingscapaciteit kinderopvang: een gezamenlijke opgave
Martin van Osch en Cora Mastwijk, Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang
De groeiende vraag naar kinderopvang stelt ons voor een uitdaging: hoe vinden we geschikte, betaalbare huisvesting? Voor veel organisaties is dit al lastig en de aankomende vraag maakt het nóg urgenter. In deze werksessie bespreken we hoe kinderopvangorganisaties in samenwerking met gemeenten, scholen en andere partners extra huisvestingscapaciteit kunnen realiseren. Praat mee, deel je ervaringen en ontdek praktische handvatten om samen deze belangrijke opgave aan te pakken!

Rechter kolom

3. De kracht van samenwerking bij duurzaam en toekomstgericht bouwen
Lennert Marinus, Gemeente Heerenveen en Anke de Boer, Okander - vorm en inhoud
De gemeente Heerenveen nam afscheid van traditioneel bouwheerschap en bouwmethoden en zet in op toekomstgerichte onderwijshuisvesting. Samen met maatschappelijke partners, onderwijsinstelling en kinderopvang worden individuele ambities omgezet naar gezamenlijke ambities. Zoals groene schoolpleinen, circulair en modulair bouwen, autoluwe schoolzones, ononderbroken leerlijnen en gebruik van duurzame en circulaire materialen. Hoe bereik je dit? Krijg inzicht in processen en financiën, laat je inspireren door praktijkvoorbeelden en ontdek dat samenwerken aan toekomstgerichte onderwijshuisvesting leuk kan zijn.

Linker kolom

4. Leren van IPS Amsterdam: slimmere aanpak, betere schoolgebouwen
Frank van Sloun en Carli Hartgerink, Gemeente Amsterdam
Hoe leidt een andere aanbestedingsaanpak tot betere schoolgebouwen? In het Innovatiepartnerschap Schoolgebouwen (IPS) ontwikkelden drie consortia in samenwerking met de gemeente Amsterdam en schoolbesturen bouwconcepten voor duurzame, flexibele en hoogwaardige integrale kindcentra. Met de realisatie van vier scholen in voorbereiding en vier nieuwe projecten op komst, deelt Amsterdam haar ervaringen:
•    Waarom deze aanpak?
•    Welke lessen zijn geleerd?
•    Hoe kunnen schoolbesturen en gemeenten aansluiten?

In deze sessie ontdek je wat deze innovatieve marktbenadering oplevert!

Middelste kolom

5. De impact van Lerend Netwerk Delfland: schaalvergroting door samenwerking 
Daniël van Noordennen, Erica Harreman en een deelnemer uit het Netwerk, Kenniscentrum Ruimte-OK
Tijdens deze sessie word je meegenomen in de kracht van het Lerend Netwerk Delfland en leer je hoe zo’n samenwerking óók jou verder kan helpen. Het doel van een Lerend Netwerk is het opzetten van een regionale samenwerking waardoor vraagstukken rondom huisvesting éénduidig worden opgepakt en daarmee worden versneld. Na deze sessie weet je hoe jij onder onze begeleiding een eigen Lerend Netwerk kan opstarten, gebruikmakend van de eerder opgedane ervaringen.

Rechter kolom

6. Passief en biobased (ver)bouwen: toekomstvisie of realiteit voor onderwijs en kinderopvang?   
Ferdie van de Winkel, Kenniscentrum Ruimte-OK en Thijs Asselbergs, emeritus hoogleraar architectural engineering TU Delft.
Duurzaamheid is meer dan alleen een laag energieverbruik. Begrippen als biobased en passief (ver)bouwen spelen een steeds grotere rol. Maar hoe haalbaar is dit op korte termijn voor gebouwen in onderwijs en kinderopvang? In deze werksessie duiken we dieper in op de mogelijkheden en bespreken we samen:
>> De kansen en uitdagingen van passief en biobased bouwen.
>> De concrete toepassing in gebouwen voor onderwijs en kinderopvang.

Is dit een utopie of toch realiteit?

Linker kolom

7. Sectorale Routekaart Verduurzaming Kinderopvang: samen in actie    
Marion Breg en Romy Schneider, Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang en Kenniscentrum Ruimte-OK
Begin dit jaar wordt de Sectorale Routekaart Verduurzaming Kinderopvang gepubliceerd. Vanaf dat moment werken we samen aan de verduurzamingsopgave in de kinderopvangsector. Tijdens deze sessie ontdek je: 
>> De Routekaart: Wat houdt deze in en hoe helpt het de sector? Waar staat de sector t.o.v. de Klimaatdoelstellingen?
>> De brede aanpak: Hoe pakken we verduurzaming aan gezien de maatschappelijke betrokkenheid van kinderopvang? Welke duurzaamheidsthema’s staan beschreven? 
>> Jouw rol: Wat kun jij doen als organisatie en welke ondersteuning is beschikbaar?

Laten we samen stappen zetten voor een duurzame kinderopvangsector – vandaag én morgen!

Middelste kolom

8. Werksessie Kwaliteitskader Bedrijfsvoering Kinderopvang: een basis voor continuïteit en kwaliteit  
Leontine de Wit en Marijke Luijting, Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang
Een solide bedrijfsvoering is essentieel voor de kwaliteit en continuïteit van kinderopvang, zeker met de aangekondigde stelselherziening en de groeiende impuls van publieke middelen in de sector. Professionalisering is geen keuze meer, maar een noodzaak. Hoe organiseer je dat in de praktijk? In deze interactieve sessie bespreken we de inrichting van het nieuwe Kwaliteitskader Bedrijfsvoering en gaan we in op:
>> Wat verstaan we onder bedrijfsvoering en de kwaliteit in bedrijfsvoering?
>> Welke randvoorwaarden zijn nodig om kwaliteit en continuïteit te waarborgen?
>> Wat hebben organisaties – groot én klein – nodig om hieraan te voldoen?

Ga het dialoog aan, deel je ervaringen en werk mee aan de ontwikkeling van dit Kwaliteitskader!

Rechter kolom

9. De kracht van clusteren en standaardiseren
Vincent Deuning, RYSE - adviseurs in vastgoed
Ontdek hoe een programmatische aanpak bijdraagt aan snellere, duurzamere en efficiëntere onderwijshuisvesting. Aan de hand van inspirerende voorbeelden, zoals het hanteren van een uniform basisontwerp (aanpak Amersfoort) hoor je hoe standaardisering, procesinnovatie en intensieve samenwerking leidt tot versnelling en tot unieke schoolgebouwen. Waar liggen de kansen en wat zijn de valkuilen?

Linker kolom

10. Wetswijziging: planmatige aanpak onderwijshuisvesting
Esther Loos, Ministerie van OCW en Yannick Methorst, VNG
Per 1 januari 2026 treedt de wet Planmatige aanpak onderwijshuisvesting in werking. Deze wet verplicht het Integraal Huisvestingsplan (IHP) en Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP), verankert renovatie als begrip en biedt schoolbesturen in het primair onderwijs de mogelijkheid om te investeren in huisvesting. Tijdens deze sessie lichten het Ministerie van OCW en de VNG de wetswijziging toe en gaan zij in op de gevolgen en mogelijkheden voor gemeenten en schoolbesturen. Een essentiële sessie voor iedereen die zich bezighoudt met onderwijshuisvesting!

Middelste kolom

De sessies worden de komende weken verder aangevuld! 

Houd deze pagina goed in de gaten.

Scrol naar beneden om te zien aan welke sessies je kunt deelnemen in ronde 2!

Tekst

Sessieronde 2


Linker kolom

1. Flexibele huisvesting voor onderwijs en kinderopvang in de wijk
Spreker volgt
Hoe organiseer je gezamenlijke huisvesting voor onderwijs en kinderopvang, rekening houdend met veranderende wijkbehoeften? Door beperkte ruimte en budgetten worden steeds vaker multifunctionele voorzieningen gerealiseerd, zoals de buurtscholen in Utrecht. Dit vraagt om flexibele oplossingen en slimme samenwerking. In deze sessie verkennen we welke data nodig is, welke afspraken gemaakt moeten worden en hoe we samen een toekomstbestendige basis creëren. Wissel ideeën en ervaringen uit met gemeenten, onderwijs- en kinderopvangorganisaties en denk mee over de volgende stap!

 

 

Middelste kolom

2. Financiële onderbouwing: actuele kosten voor huisvesting kinderopvang   
Marion Breg en Romy Schneider, Waarborgfonds & Kenniscentrum Kinderopvang en Kenniscentrum Ruimte-OK
Ben jij benieuwd naar de actuele kosten van huisvesting in de kinderopvang? Tijdens deze sessie geven we voor het eerst een financiële onderbouwing van het Kwaliteitskader Huisvesting Kinderopvang. Deze financiële paragraaf wordt toegevoegd aan het Kwaliteitskader en biedt inzicht in actuele kostenkengetallen, zoals bouw-, stichtings- en levensduurkosten. Ook geeft het een vergelijking van de kosten tussen kwaliteitscriteria en wettelijke minimumnormen. Na afloop van de sessie heb je inzicht in kostenkengetallen die kunnen bijdragen aan het opstellen van jouw businesscase.

Rechter kolom

3. De weg naar zon op het dak: lessen van Stichting Schooldakrevolutie    
Niels van der Sandt en Cilian Terwindt, Stichting Schooldakrevolutie, en Charlotte Hagenaars, AEF
Hoe verduurzaam je schooldaken als schoolbestuurder of overheid? Dankzij de bevlogen aanpak van Stichting Schooldakrevolutie is de helft van de Nederlandse schooldaken bedekt met zonnepanelen. De Stichting is daarom opgeheven, maar de missie gaat door. Tijdens deze sessie ontdek je de belangrijkste inzichten voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed en leer je wat de stichting succesvol maakte in haar aanjagende rol, zodat je dit voor je eigen aanpak ook kunt inzetten.

Linker kolom

4. Slim renoveren: in zes weken naar een energieneutrale school
Jaap van der Wal, adviseur verduurzaming Schoolgebouwen en Johan Koedood, JK Bouwconsult
Hoe realiseer je in slechts één zomervakantie van zes weken een duurzame renovatie die een basisschool 40 jaar extra levensduur geeft? In deze sessie duiken we in een praktijkvoorbeeld waarbij slimme bundeling van geldstromen een betaalbare renovatie mogelijk maakte, met ambities zoals Frisse Scholen Klasse B en energieneutraliteit. We bespreken hoe contractvorming met een prestatie-uitvraag hierin een sleutelrol speelde. Laat je inspireren door deze efficiënte aanpak en ontdek wat dit kan betekenen voor jouw schoolgebouw.

Middelste kolom

5. Nut en noodzaak van standaardisering in proces en (ver)bouw
Ferdie van de Winkel, Kenniscentrum Ruimte-OK en Paul de Vries, Invest-NL
Hoe kan standaardisatie helpen bij het efficiënt en effectief realiseren van hoge ambities in (onderwijs)huisvesting? In deze werksessie ontdek je de mogelijkheden aan de hand van producten die worden ontwikkeld binnen het Programma Onderwijshuisvesting (POHV). We bespreken:
>> Hoe deze producten individueel én in samenhang kunnen worden ingezet.
>> De rol van standaardisatie bij het verbeteren van processen en (ver)bouw.

Ontdek hoe standaardisering jouw aanpak kan versterken!

Rechter kolom

6. Integrale kwaliteit in de Kinderopvang: meer dan pedagogiek
Ileen Purperhart en Robin Pieplenbosch, Hestia Kinderopvang 
Kwaliteit in de kinderopvang gaat verder dan alleen pedagogische waarde. Het draait ook om de ontwikkeling van je organisatie en medewerkers, participatie in de samenleving en de mate van inclusiviteit en duurzaamheid. Hestia Early Learning Center investeert breed in kwaliteit en deelt in deze sessie hoe zij dit vormgeven. Laat je inspireren door hun aanpak en ontdek hoe je de integrale kwaliteit binnen jouw organisatie kunt versterken!

Linker kolom

7. Rekentool Daadwerkelijk Energieverbruik: inzicht en besparing voor onderwijs en kinderopvang
Remco Verheij en Bas Lamfers, Kenniscentrum Ruimte-OK
Wil jij weten hoe jouw schoolgebouwen of kinderopvanglocaties écht presteren op het gebied van energieverbruik? In deze sessie ontdek je de vernieuwde online Rekentool Daadwerkelijk Energieverbruik, gebaseerd op de WEii. Met deze handige tool krijg je in één oogopslag inzicht in de energie- en CO2-prestaties van jouw gebouwen. Vergelijk de prestaties met andere gebouwen in Nederland en ontdek:
>> Hoe jouw gebouw scoort en in hoeverre deze al Paris Proof is.
>> Hoe jouw gehele portefeuille eruitziet.
<>> Bij welke gebouwen je de meeste energie kunt besparen.
>> Welke verbeteringen prioriteit verdienen.

Middelste kolom

8. Hoe de restwaardetool financiële ruimte biedt
Fokko de Vegt en Jelle Wytse de Boer, gemeente Leeuwarden en Cheimaa Aouni, Invest NL
<Leeuwarden loopt voorop met een speciale tool die circulair gebruik van gebouwen stimuleert. Dit rekenmodel rekent met een restwaarde van bijvoorbeeld 5% in plaats van nul, gebaseerd op de herbruikbaarheid van materialen en grondstoffen. Dit biedt niet alleen financiële ruimte, maar opent ook de deur naar nieuwe businessmodellen. Laat je inspireren door de aanpak van Gemeente Leeuwarden en ontdek hoe de restwaardetool een krachtige stimulans kan zijn voor circulariteit in jouw projecten!

Rechter kolom

9. Werksessie Contracten binnen het ontwikkelproces  
Daniël van Noordennen, Erica Harreman en Jan Schraven (jurist), Kenniscentrum Ruimte-OK 
Hoe zorg je voor een soepel contracteringsproces tijdens de ontwikkeling en oplevering van je projecten? Tijdens deze interactieve werksessie nemen we je mee langs alle belangrijke momenten waarop overeenkomsten moeten worden gesloten. We bespreken:
>> Welke overeenkomsten passen bij elke fase?
>> Wat hoort in een standaardovereenkomst en waarom?
>> Waarover moet je overeenstemming bereiken en wanneer wordt dit definitief?

Met praktische handvatten en standaarddocumenten maak je contracten leesbaarder en beter toepasbaar. Win-win!
 

Linker kolom

10. Maak slimme keuzes met de TCO Rekentool
Olivier Lauteslager, transitiemanager en Jaap van der Wal, adviseur verduurzaming Schoolgebouwen
Hoe zorg je voor maximale kwaliteit tegen de laagste beheer- en onderhoudskosten bij renovatie of nieuwbouw? Het Programma Onderwijshuisvesting (POHV) ontwikkelde een rekenmodel dat in de initiatie- en haalbaarheidsfase helpt bij het vergelijken van budgetten en bijdragen op basis van Total Cost of Ownership (TCO). In deze sessie lichten we het model toe aan de hand van een praktijkvoorbeeld en verkennen we samen hoe nieuwe samenwerkingsvormen tussen gemeenten, schoolbesturen en bouwteams bijdragen aan duurzame en kostenefficiënte huisvesting.

Middelste kolom

De sessies worden de komende weken verder aangevuld! 

Houd deze pagina goed in de gaten!