Rekentool: Daadwerkelijk Energieverbruik
Rekentool Daadwerkelijk Energieverbruik
Speciaal voor scholen in het PO en VO heeft Ruimte-OK vanuit het programma Scholen Besparen Energie de Rekentool Daadwerkelijk Energieverbruik ontwikkeld. Met deze rekentool krijgen scholen en gemeenten inzicht in de daadwerkelijke energieprestatie van de schoolgebouwen.
Door middel van de daadwerkelijke energie indicator (kWh/m²/jaar) wordt aangegeven hoe de scholen presteren en hoe het energieverbruik is ten opzichte van vergelijkbare gebouwen uit hetzelfde bouwjaar.
Naast de energie-intensiteit wordt ook de CO₂-emissie inzichtelijk gemaakt. Ook geeft deze tool in percentages weer hoe je staat ten opzichte van de klimaatdoelen voor 2030. Zo heeft het schoolbestuur direct een indicatie of de gebouwenportefeuille op koers ligt met het Klimaatakkoord
Met deze informatie uit de rekentool kunnen er prioriteiten gesteld worden voor energiebesparing en CO₂-emissie reductie. De rekentool kan zowel door kleine schoolbesturen, besturen met meerdere scholen en gemeenten ingevuld worden.
Om de rekentool in te vullen zijn de volgende gegevens nodig:
- het bruto vloeroppervlak
- het bouwjaar
- het energieverbruik in één kalenderjaar
Kwaliteitskader Huisvesting
Kwaliteitskader Huisvesting
Goed onderwijs vraagt om kwalitatief goede gebouwen. Het realiseren van een nieuw schoolgebouw, of het aanpassen (renoveren/verduurzamen) van een bestaand gebouw, is echter een complexe opgave. Om tot een landelijk breed gedragen definitie van ‘basiskwaliteit’ te komen, is in 2013 het Kwaliteitskader Huisvesting tot stand gekomen. In 2021 is het kader geactualiseerd en zijn de versies voor PO en VO samengevoegd tot één Kwaliteitskader Huisvesting.
Het Kwaliteitskader vertrekt vanuit de kennis dat een goed onderwijsgebouw een positief effect heeft op het gedrag, welbevinden en leerproces van de leerlingen en leerkrachten die het gebouw dagelijks gebruiken. De kwaliteitscriteria zijn daarbij richtinggevend en geen norm. Het kader kijkt daarmee verder dan de minimum Bouwbesluiteisen, en ook breder dan de technische eisen ten aanzien van het binnenmilieu en duurzaamheid.
Hoe gebruik ik het Kwaliteitskader Huisvesting?
- Als praktisch hulpmiddel voor overleg met betrokken partijen
- Als sturingsinstrument voor integraal beleid
- Als checklist voor een gebouwenscan
- Als basis voor een prestatiecontract
- Als basis voor een op te stellen businesscase
Ook deze versie is door BDB voorzien van een financiële onderbouwing. Deze financiële paragraaf geeft op basis van objectieve maatstaven inzicht in de kosten van de kwaliteitscriteria, vergeleken met de wettelijke minimumnormen. Hierbij wordt nog uitgegaan van een traditionele aanpak.
Om de ambities in het Kwaliteitskader Huisvesting te kunnen realiseren, is een goede organisatie van huisvestingsvraagstukken van belang. Niet een beredenering vanuit normkosten, maar met de focus op het proces om zo tot een optimale en duurzame businesscase te komen.Download hier het Kwaliteitskader Huisvesting inclusief bijlage D
Het Kwaliteitskader Huisvesting is tot stand gekomen op verzoek van PO-Raad, VO-raad en VNG en met inbreng van huisvestingsprofessionals uit het onderwijs en van gemeenten.
Inspirerende aanpak - Renovatie als duurzame oplossing
Inspirerende aanpak -
Renovatie als duurzame oplossing
Renovatie jaren 70 school zorgt voor een passend en duurzaam schoolgebouw tot aan 2030-2035
Het uitgangspunt van deze inspirerende aanpak over de opwaardering van een middelgrote basisschool zal veel schoolbesturen bekend voorkomen. Het gaat om een schoolgebouw uit de jaren 70, dat bouwkundig en onderwijskundig niet meer van deze tijd is. Voor nieuwbouw komt het de komende decennia echter niet in aanmerking. Schoolbestuur Florion heeft in 2020 aangetoond, dat zo’n gebouw voor relatief klein budget kan worden gerenoveerd.
Na deze renovatie is De Mirt weer een eigentijds schoolgebouw, dat uitstekend geschikt is voor modern onderwijs. De renovatie heeft slechts € 555 per vierkante meter gekost. Tot aan het moment dat de school een nieuw gebouw krijgt, hoeft er niets te worden uitgegeven aan onderhoud. Benieuwd naar de bekostiging en de gemaakte afspraken?
Bekijk hier deze inspirerende aanpak
Meer praktijkervaringen
Hoe gaan andere schoolbesturen en gemeenten om met vraagstukken over het realiseren van duurzame en goede onderwijshuisvesting en de financiering daarvan? Wat zijn ervaringen van collega's? Bekijk hier alle duurzame praktijkervaringen.
Handreiking Duurzaam Meerjaren Gebouwenbeheer
Handreiking: Duurzaam Meerjaren Gebouwenbeheer
Deze handreiking geeft schoolbesturen inzicht in het belang van duurzaam meerjaren gebouwenbeheer en de rol en positie daarvan in de bredere verduurzamingsopgave. Het helpt scholen de verschillende landelijke, sectorale en lokale verduurzamingsambities te vertalen naar strategisch portefeuillebeleid op bestuursniveau en uitvoeringsplannen op gebouwniveau.
Deze handreiking ondersteunt scholen het reguliere Meerjaren Onderhoudsplan (MOP) te transformeren naar een Duurzaam Meerjaren Onderhoudsplan (DMOP). In deze handreiking wordt verder ook aandacht besteed aan:
-
De bredere verduurzamingsopgave voor het onderwijs
-
De rol van strategisch gebouwenbeheer in de bredere huisvestingsopgave
-
Van portefeuilleniveau naar gebouw niveau
-
Financieren van verduurzaming
-
Actualisatie van het beleid
-
Ondersteuning in de uitvoering
-
Spieken mag! Leren van praktijkervaringen
Deze handreiking maakt onderdeel uit van het ondersteuningsprogramma Scholen op Koers naar 2030.
Met onderwijshuisvesting bijdragen aan duurzame ontwikkelingsdoelen
Met het Kwaliteitskader Huisvesting werk maken van de SDG-doelstellingen:
Het kan!
Weten hoe je met de huisvestingsopgave van scholen kunt bijdragen aan de internationale duurzame ontwikkelingsdoelen? Onze experts zochten het voor je uit.
Op basis van de kwaliteitscriteria uit het landelijke Kwaliteitskader Huisvesting stelden zij een overzicht samen. Met dit overzicht wordt op een eenvoudige manier duidelijk hoe de kwaliteitscriteria uit het Kwaliteitskader zich verhouden tot de in 2015 vastgestelde internationale duurzame ontwikkelingsdoelen van de VN.
Download het overzicht en het onderliggende Kwaliteitskader Huisvesting
Fysieke veiligheid in en rond schoolgebouwen
Fysieke veiligheid in en rond schoolgebouwen
Aan welke normen en eisen dient mijn gebouw te voldoen?
Schoolgebouwen moeten voldoen aan wet en regelgeving. Maar welke wettelijke eisen zijn dat nu precies? Wie is verantwoordelijk voor de fysieke veiligheid in en rond deze gebouwen? Dit kennisdocument maakt duidelijk hoe het één en ander geregeld is.
Dit kennisdocument beschrijft eerst de verantwoordelijkheid voor de fysieke veiligheid in en rond gebouwen en gaat daarna in op relevante wetgeving waar aan voldaan moet worden en hoe daar uitvoering aan gegeven kan worden. Het sluit af met een verwijzing naar relevante websites voor verdere informatie.
>> Download het kennisdocument
Heb je vragen of ondersteuning nodig? Neem contact op met Kenniscentrum Ruimte-OK via tel. 085 – 1304036 of mail naar info@ruimte-ok.nl.